• Bellen
  • Mailen
  • Whatsapp
  • Kennis maken
  • Puur slapen; dit is waar het in de kern om gaat en wat je jouw kleintje ook zo graag gunt

    Gratis kennis maken
    • Gecertificeerde slaapcoach
    • Online / video hulp in heel Nederland of op locatie
    • Persoonlijke aanpak
    • Liefdevolle methode
    • 0-3 jaar

    Mijn baby wil niet slapen

    Goede slaapgewoontes vanaf de geboorte

    Iedere ouder staat wel eens voor het probleem dat hun kindje niet wil gaan slapen. Dit kan natuurlijk een korte fase zijn, maar als het een langere tijd aanhoudt dan kan het slechte slapen van je kleintje je echt gaan opbreken. Om je kindje lekker te kunnen laten slapen, is het van belang dat de slaapbasis vanaf de geboorte goed wordt aangeleerd. Maar als dit niet gelukt is, kun je gelukkig ook nog op latere leeftijd werken aan goede slaapgewoontes.

    Daarnaast is het ook belangrijk om eerst uit te sluiten dat jouw kindje geen hinder ondervindt van onderliggende fysieke problemen zoals eczeem, reflux, KNO-problemen et cetera. Dit zijn namelijk grote stoorzenders die het slapen erg kunnen verstoren. Natuurlijk kun je nog altijd werken aan de slaapbasis, maar is het van belang om de stoorzender(s) onder controle te krijgen. In dit blog geven we je verschillende tips die zorgen voor een goede slaapbasis voor je baby.

    4 tips voor een goede slaapbasis

    Als jouw baby niet wil slapen, ben je gebaat bij tips die ervoor zorgen dat je jouw baby kunt helpen om in slaap te vallen. Dat zijn:

    • 1. Vaste slaapplek
    • 2. Het bedtijdritueel
    • 3. Beperk de prikkels
    • 4. Werken met wakker tijden volgens de droomritme methode

    Tip 1: Een vaste slaapplek

    Een fijne, vaste slaapplek helpt bij het ontwikkelen van een goed slaapritme voor jouw baby. Een vaste slaapplek zorgt namelijk voor rust, regelmaat, gewenning en herkenning. Zorg dat de babykamer een fijne plek is om te slapen. Dit doe je door erop te letten dat het kamertje goed geventileerd is, een constante temperatuur van 15 à 18 graden heeft en dat de kamer rookvrij is. Het beste is om je kindje ook overdag in zijn eigen bedje of wieg te laten slapen en niet in de wandelwagen of box. Je baby moet immers leren dat het bed is om te slapen en dat de box is om te spelen. Maar baby’s zijn het daar niet altijd mee eens. Vooral overdag heb je wellicht de neiging om wat losser te zijn en je kindje in de box of op schoot te laten slapen.

    Laat je kindje niet in de box slapen

    Het gevaar daarvan is dat je baby helemaal niet meer in zijn eigen bedje wil slapen en overprikkeld raakt. Met als gevolg dat je baby uitsluitend op schoot of bij jullie als ouders wil slapen. Als het slapen echt heel slecht gaat, dan kun je gaan werken met zo’n twee of hooguit drie slaapplekken. Jonge baby’s kunnen in de wagen slapen door middel van wandelen of de wagen wordt op een rustige plek neergezet. Afwisseling van de slaapjes tussen ledikantje en wagen is fijn. In de namiddag kun je ook eventueel het dragen nog inzetten. Op het moment dat je merkt dat het slapen beter gaat, ga je de slaapplekken geleidelijk aan weer terugbrengen naar 1 vaste slaapplek. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de slaapplek zelf een signaal wordt voor het slapen: de baby leert hierdoor dat dit de plek is waar geslapen zal worden.

    Tip 2: Het bedtijdritueel bij je baby

    Bedtijdrituelen gaan om rituelen die helpen om gevoelens te hanteren en met overgangssituaties om te gaan. Dit geeft houvast en weet je kindje wat de bedoeling is. Een ritueel bij de kleintjes bestaat over het algemeen uit het ritme; slapen – voeden – spelen – slapen. Zorg ook voor een vaste volgorde van handelingen op het moment dat je je kleintje slaapklaar gaat maken. Bijvoorbeeld verschonen en aantrekken van pyjama/slaapzakje op vaste plek, knuffelen op je schoot en afsluiten met een kus voordat je kindje gaat slapen

    Bedtijdritueel bij een ouder kindje

    Bij een iets ouder kindje ziet de dagindeling er al iets anders uit, maar is het bedtijdritueel nog steeds erg belangrijk omdat dit nodig is om in slaap te kunnen vallen. Het bedtijdritueel mag iets uitgebreider zijn dan bij een zeer jonge baby. Een verhaaltje voorlezen, een liedje zingen, samen gordijnen dicht doen, knuffels een kus geven etc. Dit zijn rituelen die je kunt inbouwen. Een fijn momentje om ook even 1 op 1 aandacht te kunnen geven. Het bedritueel mag overdag korter zijn (ca. 15 minuten) dan in de avond (30 minuten), maar kies iets wat je gemakkelijk elke keer kunt toepassen.

    Wat is belangrijk bij het bedtijdritueel?

    • Het is een vaste volgorde, waardoor gewoonte en voorspelbaarheid wordt ingebouwd
    • De handelingen zijn altijd op dezelfde plek: dit is onderdeel van de routine
    • Het bedritueel mag best even duren: gemiddeld vijftien minuten overdag en in de avond een half uur
    • Zorg ervoor dat het vol te houden is, zodat het ook echt een routine kan worden
    • Zie het als een moment waarop 1 op 1 aandacht mogelijk is en maak daar gebruik van

    Tip 3: Beperk de prikkels

    Het is belangrijk dat je kindje voldoende rust. Met rust bedoelen we bijvoorbeeld verminderen van prikkels, tegemoet komen aan de slaapbehoefte van je baby en innerlijke rust bij jou als ouder. Zo groeit je kindje gezond op. Tijdens het slapen groeien kinderen en verwerken ze wat ze overdag geleerd hebben. Zo krijgen ze weer energie voor de volgende dag.

    Een prikkelarme omgeving

    Ook een rustige omgeving is goed voor je baby. Dat betekent dat je jouw baby langzaam laat wennen aan de wereld en ervoor waakt dat hij niet overprikkelt raakt. Deze prikkels kunnen overal worden opgedaan, zowel thuis waar de televisie aanstaat als op een drukke verjaardag. Als je merkt dat jouw kindje snel onrustig wordt, probeer het aantal prikkels in zijn omgeving dan te verminderen. Zet bijvoorbeeld de t.v. wat zachter, speel niet te druk met hem en laat je kindje niet van hand tot hand gaan op visite. Je kindje geeft zijn eigen grens aan en heeft jou nodig om deze grens te bewerkstelligen. Heeft je kindje meer prikkels opgedaan dan hij eigenlijk kan verwerken? Dan zal je merken dat hij meer huilt of slechter in slaap kan vallen. Een rustige omgeving creëer je ook door bijvoorbeeld een babymassage te geven of te werken met etherische oliën (natuurlijk wel afgestemd op de leeftijd van je kindje).

    Goed voor jezelf zorgen: een ontspannen moeder is een ontspannen baby

    Het is erg belangrijk om ook goed voor jezelf te zorgen. Dat betekent dat je ook de rust gaat nemen die je krijgt als je baby slaapt. Neem bijvoorbeeld de rust door te gaan liggen, zonder tv, zonder telefoon en zonder afleiding. Ga ook bij jezelf te rade: wat helpt mij nog meer om ontspannen te zijn? Is het wandelen? Ga dan wandelen met de baby. Is het zingen? Zing dan voor je baby. Is het lezen? Dan kun je je baby voorlezen. Is het dansen? Ga dan lekker dansen met je baby. Is het poetsen? Nou, vooruit, ga poetsen!

    Tip 4: Werken met wakkertijden volgens droomritme methode

    In de droomritme methode wordt gebruikgemaakt van vaste slaapritmes en de biologische klok die horen bij een bepaalde leeftijd. Bij volwassenen werkt dit dus anders dan bij een baby. We spreken allereerst van een homeostatisch proces, wat ervoor zorgt dat je wilt slapen. Dit proces komt iedere 90 minuten naar voren, maar niet iedere 90 minuten wordt hier ook aan toegegeven. Op dit moment komt er een circadiaans ritme op gang, wat ervoor zorgt dat je wakker blijft. Deze twee wisselen elkaar af en kunnen niet altijd naast elkaar bestaan. Om deze reden komt er een moment dat er een gaat zakken en de ander gaat stijgen, wat ervoor zorgt dat er een ‘sweet spot’ ontstaat: een ideaal moment om in slaap te vallen. Dit noemt men ook wel de slaapwindow.

    Wat is het droomritme?

    In het droomritme wordt ingespeeld op de wakkertijden. Dit is een moment waarop het circadiaanse ritme laag staat en het homestatische proces hoog. Een baby is nog aan het leren om langer wakker te blijven. Hoe ouder de baby wordt hoe minder ‘slaapwindows’ er ontstaan en hoe langer de baby wakker kan blijven. Door te werken met de droomritme methode zorg je ervoor dat de baby op het juiste moment naar bed wordt gebracht. Deze wakkertijden werken universeel: er overheen gaan mag niet, ze inkorten mag indien kort is geslapen en/of baby eerder slaapsignalen geeft.

    Toch nog hulp nodig? Puur Slaapcoaching voor je baby!

    Ben je na het lezen van dit blog geïnteresseerd geraakt over de methode en heb je behoefte aan een slaapcoach voor je baby? Bel dan naar 0618143496 of stuur een mail naar info@puurslaapcoaching.nl. Je kunt ook ons e-book downloaden, met extra tips en adviezen over het slapen van je baby.

    Veel succes!

    Liefs, Wendy

      Gratis kennismakingsgesprek aanvragen

      Vul het onderstaande formulier in dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!

      Winkelwagen
      Er zijn geen producten in de winkelwagen!