• Bellen
  • Mailen
  • Whatsapp
  • Kennis maken
  • Puur slapen; dit is waar het in de kern om gaat en wat je jouw kleintje ook zo graag gunt

    Gratis kennis maken
    • Gecertificeerde slaapcoach
    • Online / video hulp in heel Nederland of op locatie
    • Persoonlijke aanpak
    • Liefdevolle methode
    • 0-3 jaar

    Klok verzetten naar wintertijd en nu?

    In het weekend van 24 en 25 oktober gaat de klok weer een uurtje achteruit. Nu de zomer weer voorbij is schakelen we de tijd weer terug en wordt de wintertijd weer ‘de normale tijd’. Voor jonge kinderen kan het ritme aardig in de war worden geschopt. De overgang gaat natuurlijk vrij abrupt en dit zorgt ervoor dat het biologische ritme niet meer aansluit bij de kloktijd. Zij zijn gewend geraakt aan de zomertijd en het schema van slapen en voeden dat daarbij hoort. Hoe help je je kindje te wennen aan dit nieuwe ritme zodat hij niet oververmoeid raakt?

    Waarom zomer- en wintertijd

    Het verzetten van de klok is in 1977 van de vorige eeuw ingesteld. Het idee hierachter is dat het instellen van zomer- en wintertijd energiebesparend zou zijn. En in die tijd was dit hard nodig aangezien er een oliecrisis heerste en er energiebesparende maatregelen werden ingevoerd. Een ander voordeel zou zijn dat het daglicht beter bij ons leefritme zou aansluiten als we de zomertijd ingaan.

    Wat betekent het instellen van de wintertijd voor je kindje?

    Door de klok een uurtje terug te zetten begint de dag eerder en is het in het begin nog licht als je opstaat. Kinderen baseren het verschil tussen dag en nacht op basis van licht en donker, dit is erg belangrijk voor ze.
    Zij kunnen immers nog geen klok lezen.

    Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je kindje normaliter om bijv. 19.00 uur naar bed gaat en als hij de klok rond slaapt hij volgende dag om 07.00 uur wakker wordt. Met het verzetten van de klok zou dit dan dus 06.00 uur worden. Daar zitten niet alle ouders op te wachten want wij zijn juist blij met dat extra uurtje slapen toch?

    Hoe zorg je ervoor dat je kindje in het juiste ritme komt?

    Het beste is om de omschakeling niet te abrupt plaats te laten vinden. Voor baby’s en jonge kindjes is het heel fijn om te werken met het stapsgewijs overbruggen van dit uurtje. Dit doe je om bijvoorbeeld enkele dagen van te voren te beginnen met het langzaam wennen aan de nieuwe bedtijd. Fijn om te weten is dat de overgang naar de wintertijd over het algemeen iets minder moeite kost dan naar de zomertijd.

    Hoe werkt het instellen van het nieuwe ritme?

    In het geval van de wintertijd breng je je kindje later naar bed. Begin bijvoorbeeld op dinsdag om je baby/kindje te gaan wennen aan het nieuwe tijdstip. Wordt er normaal om 19.00 uur naar bed gegaan dan probeer je dit te rekken naar 19.10. Op woensdag ga je richting 19.20, op donderdag 19.30, op vrijdag 19.40, op zaterdag 19.50 en op zondag is het 19.00 uur nieuwe tijd. Probeer dit ook te doen met de maaltijden en met het tijdstip van opstaan. Geef je nog borstvoeding op verzoek, dan kun je dit gewoon zo blijven doen. Geef je flesvoeding dan kun je het schema ook meeschuiven en dat geldt ook voor de vaste voedingen.
    Door alle activiteiten in de week voorafgaand aan de wintertijd te verschuiven, zit je kleintje meteen in het juiste ritme als de wintertijd is ingegaan.

    Voor kindjes vanaf 2-2,5 jaar

    Ook op deze leeftijd heeft je peuter eigenlijk nog geen goed besef van tijd. Op het moment dat hij wakker wordt en uitgeslapen is, begint de dag. Zeker als het buiten al licht is. Het echte klokkijken kan hij immers nog niet.

    Vanaf deze leeftijd kun je wel gaan werken met een slaaptrainer. Dit is een soort van kinderwekker die op een speelse wijze laat zien wanneer het tijd is om op te staan en wanneer het nog te vroeg is om uit zijn bedje te komen. Zo’n slaaptrainer is er vaak in een leuk figuurtje waarbij de oogjes open of dicht zijn of een lampje dat aan- of uitgaat of van kleur verandert. Door middel van een timer kun je dit op de gewenste tijd af laten gaan.

    Deze timer kan je natuurlijk ook helpen bij het langzaam aan wennen van de wintertijd door deze elke dag 10 minuten achteruit te zetten.

    Tips die je nog helpen bij een soepele overgang naar nieuw ritme

    Als ouder kan je het verzetten van de klok niet voorkomen. Wel kan je de overgang naar wintertijd met de volgende tips makkelijker maken voor je kleine:

    • Hou vast aan het normale bedtijdritueel; vaste handelingen zorgen ervoor dat je kindje weet dat het slapen eraan gaat komen.
    • Als je opstaat is daglicht erg belangrijk. In de wintertiid blijft het ’s-ochtends nog lang donker. Zorg er dus voor dat bij het wakker worden het licht direct wordt aangezet.
    • Ga ook lekker in de ochtend met je kindje erop uit. Door frisse lucht, daglicht en beweging wordt de biologische klok opnieuw ingesteld en went deze sneller aan de tijdsveranderingen. Daglicht en buitenlicht doen veel voor de slaap.
    • Zorg voor een rustige aanloop naar de avond bedtijd. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je je kindje rustig voorbereid op het naar bed gaan. Dus geen drukke activiteiten meer ondernemen en ook geen filmpjes meer laten kijken. Dit kun je beter bewaren voor overdag
    • Let op de slaapsignalen. Merk je dat je kleine moe wordt, maar is het eigenlijk nog geen bedtijd? Houd je kind niet onnodig wakker, maar breng hem naar bed. Je kleine wakker houden werkt vaak averechts.

    Probeer je niet te druk te maken om dit uurtje. Gelukkig wordt de klok in het weekend verzet en kun je nog even een dagje rustig aan doen. Hou er in ieder geval rekening mee dat het ongeveer een weekje duurt om te wennen aan dit uur tijdsverschil.

    Mocht je kindje nu toch een uur eerder wakker blijven worden en is dit dan voor 06.00 uur?
    Dan is dit in principe nog de nacht. Je kunt je kindje troosten en vertellen dat het nog nacht is en hij nog even lekker mag blijven liggen. Desnoods blijft je bij je kindje tot het 06.00 uur. Zorg er in ieder geval voor dat het tot die tijd donker blijft in zijn kamertje. Neem je kindje niet mee naar jullie kamer dit kan gewenning veroorzaken waardoor de kans bestaat dat je kindje zich elke dag blijft melden om 05.00 uur.

    Vanaf 06.00 uur start de ochtend en kun je de lichten aan doen.

    Mocht je nu moeite blijven houden om het juiste ritme te vinden voor je kleintje, weet dat je mij altijd kunt raadplegen zodat ik even met je mee kan kijken.

    Zet hem op!

    Liefs, Wendy

      Gratis kennismakingsgesprek aanvragen

      Vul het onderstaande formulier in dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!

      Winkelwagen
      Er zijn geen producten in de winkelwagen!